
European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 9  www.idpublications.org 

 

THE CHALLENGES ON NATIVE LANGUAGE INFORMATION DURING 

OCCUPATION:  METAMORPHOSES OF THE ALBANIAN LANGUAGE MEDIA 

IN KOSOVO  
 

Resul Sinani 
Albanian/ University for Business and Technology 

KOSOVA 

 

ABSTRACT 

 

The history of the media in Kosovo is connected to the destiny of the Kosovar people 

themselves. The right for information in Albanian language was a right that was gained in 

coherence with other rights which the Kosovar people gained through its history and the 

realization of these rights came in a time when Kosovo was a part of ex-Yugoslavia, which 

starts with the fall of the Ottoman Empire and ends with the Kosovar war of 1999.  Ever 

since the end of WWII, in Kosovo, Albanian language media start functioning, newspapers, 

radio and later on TV, as government media, same as it was for all the media that functioned 

in the Eastern system, to which Yugoslavia belonged to. In the last years of existence of the 

former SFRY the Albanian media became a part of the national Albanian agenda and they 

mirrored the political requests of Kosovar Albanians for more rights within the ex-Yugoslav 

state, up to the point of making Kosovo the seventh republic within the federation. This was 

opposed by the Republic of Serbia which, amongst many other actions that were undertaken 

to damage the rights and freedoms of native Albanians in Kosovo, also shut down the 

Albanian Language media, respectively the only daily newspaper “Rilindja” as well as 

Prishtina Radio and Television (RTP). In a situation of information blackout in Albanian 

language two magazines, “Zëri i Rinisë”, which was weekly, and “Bujku”, which was a 

professional agricultural newspaper went through metamorphosis by turning themselves into 

newspapers that followed daily actualities and they started publishing more frequently than 

usual until “Bujku” which was by then staffed by ex-Rilindja workers turned into a daily 

newspaper.  At the same time the journalists from RTP at first secured a 5 minute slot for 

transmitting Albanian Language news on “Radio Zagreb”, while later they secured 

transmission space on “Radio Tirana” as well as on the satellite transmissions of the Albanian 

Television (TVSH). This article, through interviews made with people who were some of the 

characters in this story brings the facts of this metamorphosis and speaks of its importance, 

while bringing to mind a model, in which journalists and media workers reacted to the state 

of occupation, and have managed to spread the news to the audiences in their native 

language. 

 

Keywords: Media metamorphosis, newspaper, magazine, television, freedom of information. 

 

INTRODUCTION 

 

This article is entirely empiric and has been realized through interviews and stories of the 

characters played a role in the story. Through their tales a story unique in the history of the 

world media- which has never happened anywhere else – is built. The characters of these 

stories, as well as bringing the facts of the metamorphoses of the Kosovar media from a time 

distance of over two decades also evaluate the effect and the role it had on informing the 

public. From today's point of view even for the characters in the story everything looks 

surreal but they have lived through it without thinking of the danger which they were facing. 

In the scientific, theoretical aspect something like this has been unstudied therefore it may be 



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 10  www.idpublications.org 

seen as an example when journalists, by exercising their profession lead a double war: the 

war for freedom of their country as well as the freedom of expression. While the orad they 

have taken represents a model in which journalists, in a state of occupation when there is no 

freedom of expression, no free media, managed to find an alternative through which they 

managed to transfer the information to their audiences. As the interviewees tell in their stories 

the risks were permanent but, the love for their profession and pure power of will have 

triumphed over them. Everyone values very highly the contribution the media has given in 

that time. A group of independent, free media which could transmit for Kosovar Albanians in 

their own language were the Albanian language sections of the international media like the 

voice of America, Radio Deutche Welle, Radio BBC and Radio Free Europe. But in the time 

when this metamorphoses of the of the Albanian language media in Kosovo happened only 

an Albanian language service but it had no source of information within Kosovo, no 

correspondents and it's waves were not being distributed in Kosovo, while the other services 

had yet to start transmitting in Albanian language. These radio stations have played an 

important role in informing the Kosovar public throughout the 90's, especially during the war 

but in the year 1990, when Serbia closed the Kosovar media with military and police forces 

whiile expelling all the Albanian workers the transformed Kosovar media were the only 

source of information in Albanian Language which gave a picture that different from the one 

that was painted by the Serbian state media. The article arguments that: in times of 

occupation and war for liberation, the journalists put the struggle for freedom before their 

profession they even place their work in the service of freedom and the independence of the 

nation.  

 

METHODOLOGY 

 

As a method for realizing this article in-depth interviews with the characters of the story were 

used as the only sources through which the history of this period can be built. This method 

was chosen since there is no reliable printed literature which could be refereed to. Even 

copies of the newspapers printed during this period cannot be found in an organized archive – 

besides the homes of the journalists who work during the time or with an individual who has 

saved several copies. Fortunately I posses an archive of 24 numbers of the “Zëri i Rinisë” 

Magazine from issue 1352 printed on August 25
th

 1990 up to 1376, published on October 29
th

 

1990. In order to get the history of the Magazine I have interviewed two of the members of 

its staff, the publicist Halil Matoshi and professor Agim Zogaj. For the history of the daily 

“Bujku” which was printed until 1999 I have interviewed the editor in chief of the time and 

current ambassador of the republic of Kosovo in Turkey, Avni Spahiun, as well as the last 

editor in chief of the daily Rilindja, Behlul Jashari. Whereas for the history of the Kosovar 

Television, respectively the staff that worked in radio Tiriana and the Albanian Television I 

have interviewed the coordinator of the newsroom, today the correspondent of RTK1 from 

Tirana, Asllan Bajrami and the editor and anchor Shaban Arifaj. 

 

THE CHALLENGES ON NATIVE LANGUAGE INFORMATION DURING 

OCCUPATION:  METAMORPHOSES OF THE ALBANIAN LANGUAGE MEDIA 

IN KOSOVO  

 

Out of national media in Kosovo in the year 1990 only one daily newspaper was being 

published “Rilindja”, Radio Prishtina had two channels and there was one television station , 

Televizion of Prishtina (TVP). Politically, Kosovo had spent more than two years facing off 

with the Republic of Serbia while the two main events, which were diametrically different 

mark the age were: the suppression of the Kosovar autonomy within the Yugoslav federation 



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 11  www.idpublications.org 

- which happened on the 23
rd

 of march 1989 and left Kosovo as an integral part of the 

Republic of Serbia and the second event happened on the 2
nd

 of July 1990, when the 

representatives of the Kosovar parliament adopted what is known as The constitution 

Declaration in which they declare “Kosovo as an independent and equal unit within the 

Yugoslav Federation and as a subject which is equal to other units within that federation”
1
. 

Only three days after this event, on the 5
th

 on July 1990, the Serb government, which has 

filled Kosovo with police and military forces during the past two years, violently closed 

Prishtina Radio and Television
2
, by forcefully expelling the Albanian workers. On the same 

day police forces have also surrounded the building of the daily “Rilindja”
3
 and expelled its 

workers. By conducting this act, all information in Albanian language in Kosovo was 

effectively forbidden. 

 

It was in these circumstances that the journalists from these and other media found a way out 

and a solution which was unique and unknown in media history, by managing to spread the 

news in Albanian language despite the circumstances. The solution that they came up with 

was the metamorphoses of the media which until then had a completely different profile into 

information media. 

 

The first change was done by the magazine “Zëri i Rinisë”. This illustrated weekly for arts 

and youth became a magazine reporting on current political events in Kosovo. Agim Zogaj, 

who was an editor at the time says that “Zëri i Rinisë” had the same faith of the other media 

when on the night of 4
th

 of July 1990 their offices were overtaken by the Serbian Police 

Forces. But the staff of this magazine reacted in record time and managed to get out on the 

market with another name – it called itself just “Zëri”. The metamorphoses of this magazine 

continued with its publishing cycle. From once-a weekly magazine, it started publishing as 

often as it could, sometimes even up to three times a week. Only during September 1990 

“Zëri” was published on the 1
st
, 8

th
, 12

th
, 14

th
, 17

th
, 19

th
, 21

st
, 24

th
 26

th
 and 28

th
. So it 

published ten
4
numbers overall, instead of four within a month. “Zëri” kept up this tempo for 

several months as professor Zogaj recalls: 

 

“We, as an Albanian language media had the same sanctions placed upon us 

by the Serbian occupiers but, unlike the other media, we had the courage to 

find a form, a model, another alternative for starting over with the daily 

“Zëri”. I am saying daily since the issues that came out after “Zëri I Rinisë” 

had the purpose of emulating the format and content. The purpose was 

national! Looking from a historical perspective I believe that the Serbian 

occupiers purposefully closed their eyes before the appearance of the new 

newspaper  “Zëri” in order to have an excuse in front of the world opinion and 

be able to say that kosovar Albanians do have their own medium in their own 

language! We did not deal with the propaganda psychology of the of the 

serbian government, of Serbia but with our media project in order to be able to 

inform our people and, altogether, to challenge the Serbian occupying regime 

through our national editorial policy. Our contribution was in re-affirming the 

national consciousness in order to be able to stand up to the Serb occupiers, to 

strengthen our movement for national liberation and to make it known to 

international politics, to western Europe, through our articles that the people of 

                                                           
1
 Constitutional statement of the 2

nd
 of July  1990.See http://koha.net/?id=27&l=16298 

2
  http://shqiptarja.com/kosova/2727/22-vjet-nga-debimi-i-punetoreve-te-televizionit-te-prishtines-100382.html 

3
  http://gazetajnk.com/?cid=1,979,3372 

4
  From the personal archives of the journalists. 



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 12  www.idpublications.org 

Kosovo are determined to fight for freedom and not back down in front of the 

serb/yugosllav occupier”
5
 

 

Halil Matoshi, was also a part of the staff of the  “Zëri i Rinisë”, magazine, after the closure  

of the Albanian language media by the serbian government he says it was the journalists who 

decided to transform the specialised magazines of the time, like those for youth, women and 

agriculture into daily informational and political newspapers.  

 

“...So, “Zëri i Rinisë”, “Bujku” and “Kosovarja” started coming out three days 

in a row, each, in order to somehow close the information void, therefore to 

break the silence and information blackout that was covering the country. 

There were no superior professional criteria to be spoken about, because that 

was entirely journalism put into service of propagandising the resistance. So it 

was rebelling for freedom journalism.” On the other side, during the later 

stages of the 1990-s stood the Albanian correspondents of the credible western 

media like “Voice of America”, “BBC in Albanian language”, “Radio free 

Europe”, “Mladina”, “Vjesnik”, “APA”, “ATSH” etc. those who helped on the 

information front against the serb occupation (today all of those journalists 

should be recognised as participants in the war for liberation by the ruling 

structures) at that time the serbian repression of the population has grown 

exponentially, because the purpose was to break the resistance and install fear 

within Kosovar citizens, but the opposite happened: the masses got mobilized, 

the resistance grew and the fear got beaten. However that was the most 

difficult time for Albanian journalism in Kosovo, which managed to survive 

with a 5 minute slot on Radio Zagreb and later with a time slot dedicated to 

Kosovo on Albanian Radio Television in Tirana.”
6
 

 

The second metamorphoses, was done by the magazine “Bujku” which was a bi-monthly 

magazine for agriculture, but it was almost 3years since it has published its last edition. As 

the first editor in chief of “Bujku” as a daily informative newspaper, Behlul Jashari, 

remembers the first edition came out on the 18
th

 of January 1992, more than six month after 

“Rilindja” and Prishtina Radio and Television were closed down. Mr. Jashari tells how he 

and a group of journalists have done the preparations without registering the paper with the 

Serbian government organs. He says that they initially informed, through a letter, the 

American Embassy in Belgrade. It was achieved by sending the letter through the Albanian 

Embassy in Belgrade. The pretext they found for publishing the daily was “informing on the 

situation in the Persian Gulf”
7
, while in the first number of “Bujku” in the new format, in 

what was dubbed “A word from the staff” they said “The time in which we live and the social 

processes happening here today, in Kosovo, in the country  and the world impose upon us the 

need to have information that is as detailed as possible, especially in the great information 

emptiness that was created after the temporary suspension of the work of RTP – in Albanian 

language and the daily Rilindja”
8
  

 

when remembering the time when “Bujku” started coming out its first editor in chief  Behlul 

Jashari says: 

 

                                                           
5
 Agim Zogaj, interview for the author of the article. 12 March 2015. 

6
 Halil Matoshi, interview for the author of the article. 16 March 2015. 

7
 Behlul Jashari, interview for the author of the article. 11 March 2015. 

8
 Gazeta Bujku, 18 January 1991. Editorial.  



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 13  www.idpublications.org 

“I remember that it was on the 18
th

 of January 1991, that the first number of 

the daily “Bujku” came out, in a time when the only daily in Albanian 

language in Kosovo, “Rilindja” was forbidden and closed down violently by 

the occupying and criminal Serbian regime of Slobodan Milosevic - who 

ended up at the Hague tribunal. It was published by the journalists and other 

staff from Rilindja with bravery and sacrifices”bukju” was a newspaper of 

popular movement for freedom, independence, democracy, the first 

independent kosovar newspaper which was strongly oriented towards pro-

western democracy. In the years in which Bujku was published, a part of the 

resistance was the hunger strike that lasted for over two weeks, lead by the 

symbol of national resistance, Adem Demaçi, in the Rilindja building, where 

Belgrade was trying to install the phantom enterprise “Panorama” of violence, 

destructive culture and anti-Albanian genocide. The daily “Bujku” came out 

until just before 1999 when it was forcible removed from the Rilindja building 

by the occupying Serb forces. But the journalists and other workers of 

“Rilindjes” did not stop and in the following months, in times of war they 

came back and published the daily Rilindja in Prishtina, by working from their 

homes and despite many dangers the newspaper was in print until its 

journalists and staff were exiled, together with their nation - from their homes 

and from Kosovo”
9
 

 

The other editor in chief of “Bujku”, during the later years, Avni Spahiu, remembers the time 

in which the journalists of  “Rilindja” started publishing the  “Bujku” daily. Spahiu 

remembers that the name "Bujku" was inadequate, even offended for a daily paper. But this 

happened because of different ideas of the people who led other temporary newspapers in 

Kosovo and who, in their own right, wanted to keep the titles of their media and do their job 

as they did traditionally. For example the magazine “Fjala”, a periodic dedicated to different 

issues and aspects of our culture wanted to keep its character and did not express any interest 

in replacing “Rilindja” in the role of the daily. Therefore the daily edition of “Bujku” was 

modified so that it came out with nothing more than a large letter “B” on its upper left corner, 

by quickly becoming a “Rilindja-B” as it was called, by continuing to express the grim reality 

of the Korovar people on its pages in the times of violence, but also of organized resistance 

against Serb occupation. 

  

“For a collective like "Rilindja" which gave so much contribution to the 

process of the national movement during the last decades of the century, the 

idea of capitulation in front of physical violence and the psychological 

pressure of Serbia was un-acceptable. The only alternative was to find new 

forms to continue working. This was essential for Kosovo who at the time was 

living through extreme violence exercised by the serbian police, military and 

para-military apparatus. The journalists of  "Bujkut" deserve the highest price 

for their work at the time. They were un-compromising chroniclers of every 

important event in Kosovo and the world. They were with the families of the 

exiled, wherever the massacres happened, where the war and the resistance of 

KLA took place and wherever the political and diplomatic battles of Kosovo 

were waged. A lot of journalists ended up in dire situations, they were beaten 

and molested by the serbian forces and some of them even gave their lives 

while performing their duty.  This was the time and that was a dangerous but 

                                                           
9
 Told by Behlul Jashari, The first  Editor in chief of “Bujkut” after becoming a daily informational newspaper.  



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 14  www.idpublications.org 

glorious mission. The work was done in extra-ordinary conditions, without 

security, with symbolic payments. But, at the time even the journalists were a 

part of the struggle for liberation and freedom and through their work, they 

have shown a solidarity which was never seen before. There could be no work 

of normal conditions, normal wages, normal work. The journalists were 

simply doing their job by not thinking about the consequences for them and 

their families without thinking of the costs.”
10

 

 

A solution just as unique, with the same purpose of breaking the information blackout in 

Albanin Language was found by the journalists of Prishtina Radio and Television. They have 

managed to create a programmer dedicated to Kosovo on Radio Tirana as well as Albanian 

Television satellite transmission. Therefore during the 1990-s Kosovo, it can be freely said, 

Kosovo became a country with the largest number of satellite dishes per capita in the world
11

. 

 

Asllan Bajrami tells of how starting the satellite transmission of the Albanian Television 

programs was a joint project of the Kosovar government
12

 in exile and the Albanian 

government. The operational angle of this project was conducted by the Albanian Ratio 

Television and Kosovar Radio Television
13

.  According to Bajrami the preparations for this 

project started in1992. They were lead by a joint working group made out of members of 

both televisions. One of the Albanian Television members of this group was  Agron Aranitasi 

while the Kosovar government placed  Kolë Lumezi as the head of the project. Lumezi was 

leading all the procedures of forming the project for satellite programming considering the 

third parties, including offers, equipment and the entire production-transmission and 

technical-technological chain. The investments for satellite transmission equipment, 

including the costs of transmitting through “Eutelsat 2” were paid by the kosovar 

Government, tells Bajrami. According to the documents of the time
14

, the basic cost of the 

project was approximately 4.500.000 DM. While the cost of transmitting through satellite 

was about 1.000.000 $-USD for a calendar year. The two governments have agreed that the 

costs of equipment and the rent for the transponder will be paid by the Kosovar government 

while the Albanian Radio Television would provide the physical objects. 

 

“The satellite transmission of the Albanian television started on the 15
th

 of 

November 1993. The programming structure of this 2 hour transmission from 

18:30 to 20:30, including the two news editions the first 18:30-18:45 and the 

second 20:00-20:30, as well as the two thematic programs dedicated to Kosovo 

and the issues it was facing. In most cases from 18:45 to 20:00 the only debate-

type show was also transmitted, a type of a musical concert, a documentary, a 

                                                           
10

 Avni Spahiu, Editor in Chief of “Bujku” 1994-1998. 
11

  Prishtina, an object filled with satellite dishes http://didierruef.photoshelter.com/image/I0000dJYlNir.WkE 
12

 After declaring the constitutional statement (2 July 1990), declaring the republic of Kosovo and approving it’s 

constitution (7September 1990), the popular referendum for kosovar independence and sovranity held at the end 

of September 1991,the first multi-party elections for the Kosovar parliament were held on the 24
th

 of May 1992. 

Dr. Ibrahim Rugova was chosen as the President of the Republic of Kosovo. Bujar Bukoshi was chosen as the 

Prime minister of the government in exile (in western European countries). the parallel institutions were formed 

in Kosovo- they were lead by albanians which managed to create an educational system in the so called 

“houses-schools”  outside the school objects from which the Albanian pupils were chased out by the Serbian 

occupiers.  All of this was financed by the so called “ 3% fund” where the Kosovar Diaspora gave 3% of their 

payments for the functioning of the Government and the parallel institutions of Kosovo. Therefore the Kosovar 

government, through its budget managed to finance the programming  for Kosovo on Ratio Tirana and the 

Albanian Television.   
13

 This was the name given to Prishtina television in official documents of the time. 
14

 The agreement for joint satellite transmission RTSH-RTK. 

http://didierruef.photoshelter.com/image/I0000dJYlNir.WkE


European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 15  www.idpublications.org 

reportage but they all, in essence dealt with Kosovar themes as well as issues of 

Albanians in their lands and the Diaspora. Within the 60 minutes of satellite 

transmission marketing was also transmitted. Marketing income was divided in 

two between RTSH and RTK. The organizational structure of RTK (Tirana 

crew) was composed out of a Programming Council which was lead by Sali 

Kelmendi and by a Satellite Program coordinator which was led by me (Asllan 

Bajrami). The Tirana newsroom, which has taken upon itself to prepare a daily 

news edition which was transmitted between 18:30 - 18:45 on the Satellite 

prepared a news summary from Kosovo and other Albanian lands for the central 

news edition on Satellite program, which was aired from 20:00 to 20:30 and it 

also co-edited three radio Tirana programs aimed at co-patriots which had a 

total airtime of 360 minutes (6 hours), which contained three, 30 minute, news 

editions – altogether 90 minutes. The other content of these programs for 

compatriots which were prepared by the colleagues from Radio Tirana and 

sometimes by the Kosovar colleagues within RTSH. The subjects of these 

shows had to do with Kosovo, events, history, Kosovar riches, Occupation, 

Serbo-Yugoslav repression, personalities in the fields of culture, art compatriots 

and various activists.”
15

 

 

Shaban Arifaj, an editor, journalist and anchor, who at the time was a part of the staff and the 

story, also remembers the time and how this information window for kosovar Albanians, as 

well as Albanians in other ex-Yugoslav countries and Diaspora functioned: 

 

“At the end of the work of the Kosovar newsroom in Radio Zagreb, when the 

Albanain edition came down from a solid time-slot, to no more than 5 minutes 

and was moved to 23 00 hrs or later, the Albanian journalists from RTP were 

pushed into looking for another alternative in order to inform their countrymen 

inside and outside of homeland.. So, after intensive negotiations RTSH agreed 

to give us a news edition at 14 00 hrs, on the land TV network and another 

edition on Radio Tirana within the program for compatriots. Despite that, after 

the Satellite Program started transmitting two hours of programming with 

complete financing coming from the future Kosovar government, only 15 

minutes were given at the disposal of our newsroom, as well as some radio-

shows. The radio shows were jointly done with the Radio Tirana crew and 

they contained information which came 50/50 from both countries. This short 

news edition from the Satellite TV transmission was also transmitted daily 

from 18.30 to 18.45. Within this timeframe the Kosvar newsroom of the 

Satellite program (that is what it was called), included information on 

developments in Kosovo, Macedonia and the Diaspora, with special emphasis 

on events in Kosovo which was under Serb occupation. This edition was the 

only audio-visual information window for Albanians, because RTP was 

violently occupied by the Serbian forces in order not to speak Albanian again. 

The satellite and radio program had a Tirana newsroom and the 

correspondents office in Prishtina, Skopja, Tetovo, Ulçin, Brussels, Bon, 

Zurich, Copenhagen, Oslo, Stockholm, New York etc… Journalists form 

Prishtina went to Tirana on rotation while the coordinator Asllan Bajrami, was 

permanently placed in Tirana. The entire staff, both in Prishtina and Tirana 

functioned wonderfully. Communication on both sides was on the highest 

                                                           
15

 Asllan Bajramit interview for the author of the article. 11 March 2015. 



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 16  www.idpublications.org 

level and within 10 minutes they managed to bring, in short, almost all the 

information on daily happenings. The reports lasted between one and one and 

a half minutes which even today ids the highest standard in international 

journalism. Journalists never asked how to get to Tirana they passed the 

border illegally, with high risks for them, sometimes through the lake of 

Shkodra, sometimes through the river Buna and sometimes through 

mountains.  Often journalists had to deal with police violence in border areas 

with Serbia, Montenegro and Macedonia. Nevertheless, reporting, editing and 

presenting in this media was privilege for all those who worked in the 

newsroom and it was a source of information for Albanians wherever they 

were.”
16

 

 

The Kosovar crew in Tirana, adjoined to RTSH, was composed of 3 to 5 persons. While the 

main part of the RTK crew was based in Prishtina and it was placed with the decision of the 

ministry of Information of the Kosovar government in exile, the decision was signed by the 

minister Xhafer Shatri. The coordinator of the RTK staff in Prishtina was Mehmet Haziri.  

The staff was composed out of journalists of Radio Prishtina and Prishtina Television, which 

was occupied by the Serbian regime on 05.07.1990. The members of this team went to Tirana 

during certain periods of the year and they were involved in preparing programs for the 

Satellite program and the programs for compatriots on Radio Tirana. Prishtina staff supplied 

the news, chronicles and other information to the Kosovar staff in Tirana. In October 1998 

Kosovar government which was led by Bujar Bukoshi, stops financing the Tirana newsroom. 

At the same time the staff  in Tirana has managed to secure income from marketing up to the 

beginning of 1999, when the wages started being paid by the Temporary Government of 

Kosovo- formed after the Rambouillet which was led by Hashim Thaçi. The RTK team in 

Tirana functioned up to December 1999. 

 

CONCLUSIONS 

 

During the entire history of the media existence there has been a relationship between media, 

society and the political power. The history of the Kosovar media is new when compared to 

the media in other countries of the region, or Europe, a continent to which it belongs. This 

history is connected to the history of its people and has sacrificed a lot for the freedom of its 

country and the freedom of the media.  

 

The persecution through which the media and the journalists have gone through during the 

struggle for the liberation of Kosovo from Serbia – up to the end of the war in 1999  firstly, 

arguments that one of the first things that the occupier wishes top control and own are the 

native language media. For this purpose he Serbian invader banned the Albanain language 

media – which were government media at the time. Instead of original programs they have 

continued producing programs in Albanian language which were created by Serb of Roma 

employees who spoke Albanian. These programs were completely controlled and put in the 

service of government propaganda.  

 

The second thing which is argumented by the history of the Kosovar media is the fact that 

journalists under occupation or during a war place the national interests first while their 

profession is placed in the service of that interest, so they use it in order to gain the freedom 

of their nation and their homeland.  

                                                           
16

 Shaban Arifajt , interview for the author of the article. 5 March 2015. 



European Journal of Research and Reflection in Arts and Humanities Vol. 3 No. 3, 2015 
  ISSN 2056-5887 

Progressive Academic Publishing, UK Page 17  www.idpublications.org 

 

The metamorphoses of the Albanian language media in Kosovo during 1990-s, which was 

elaborated in this article, presents a model in which the journalists have found a solution in 

order to be able to inform the audiences in their native language.. In this manner they have 

fought the propaganda of the Serbian government. What is special in this era of Albanian 

language media in Kosovo is the fact that the journalists were facing two challenges at the 

same time. First challenge had to do with informing in the native language second challenge 

had to do with switching to another type of media, from government media- which have been 

working up to that period to free and independent media which start forming in that period. 

 

REFERENCES  

Interviews 

 

1. Agim Zogaj PhD. Professor at the department of political sciences at University of 

Prishtina. He was the head of the department of political sciences. During the war he 

worked as a correspondent of Deutche Welle, program in Albanian. A long time 

journalist of “Zëri i Rinisë”, where he also worked as a editor, editor in chief and 

director. The functions he performed at changed magazine “Zëri”.  

2. Asllan Bajrami. A long time journalist, anchor and editor of Prishtina Television. An 

anchor, editor and newsroom coordinator of Kosovar Television within Albanian 

Radio-Television from 1993 to 1999. Since then he has been working as a 

correspondent of Kosovar Television RTK1 from Tiranë. 

3. Avni Spahiu. Long time journalist of the daily Rilindja, where he also spent a long 

period as a correspondent from the UN in New York. Founder and Editor in kosovar 

Information Center. Editor in chief of the daily Bujku. An editor and director of 

Kosovar Television and Kosovar radio. He served a term as an ambassador of the 

republic of Kosovo in the USA, while currently serving as an ambassador of the 

republic of Kosovo in Turkey. 

4. Behlul Jashari. Long time journalist of the daily “Rilindja”. The first editor in chief of 

“Bujku” after it transformed into a daily newspaper. From 1999 he is the head of the 

board of “Rilindja” daily.  

5. Halil Matoshi. worked in the student paper “Bota e re”. Journalist, editor and editor in 

chief in “Zëri i Rinisë”. Editor and editor in chief in Albanian Weekly “Zëri”. Editor 

and editor in chief in “Lajm” newspaper. Editor in the daily Express. Editor of the 

cultural add-on in the daily KOHA Ditore. A regular columnist in the KOHA Ditore, 

daily where he still works. 

6. Shaban Arifaj. A long time journalist, anchor and editor in chief in Radio Television 

of Prishtinës (RTP), Radio Television of Albania (RTSH), and Radio Television of 

Kosovo (RTK). he also worked as a journalist in several newspapers and as a 

correspondent for Swedish Public Radio (Albanian language edition), Radio Zagreb 

(Albanian language edition), Radio Kopenhager Canalen, and was the head of the 

independent radio Radio Kosova in Brussels. 

Web & Documents 
1. Constitutional declaration of the 2nd of July 1990. See  http://koha.net/?id=27&l=16298 

2. http://shqiptarja.com/kosova/2727/22-vjet-nga-debimi-i-punetoreve-te-televizionit-te-prishtines-100382.html 

3. http://gazetajnk.com/?cid=1,979,3372 

4. Bujku, 18 January 1991. Editorial. 

5. Told by Behlul Jasharit, the first editor in chief of “Bujkut” after it became a daily.  

6. Prishtina, an object filled sith satellite dishes http://didierruef.photoshelter.com/image/I0000dJYlNir.WkE 

7. the document of renaming Prishtina  Radiotelevizionit into Radio Television if Kosovo. 

8. The agreement for joint transmission through satellite RTSH-RTK. 

http://didierruef.photoshelter.com/image/I0000dJYlNir.WkE

